Sportster

Det är lite roligt med Harley Davidsson Sportster 883. Nästan alla som åker motorcykel , inte minst MC-journalister
och skribenter, sprider uppfattningen att Sportstern är så liten och klen. Jodå, den är liten jämför med övriga
HD-programmet där slagvolymen idag ligger på knappt 1600 kubik. Och japanerna runt 1800-2000 kubik. Ett idiotisk
kubikkrig om man frågar mig. Korkade motorcyklar för korkade kunder.

Tillbaka till Sportster så är den lika 'stor' som Triumph Bonneville / Thruxton/ America.
Den är större än Suzuki Intruder 800 , Honda VT Shadow 750 och Kawasaki VN 800 Vulcan.

Ingen brukar skriva om de ovanstånde japsarna som små och klena, vilket de är jämfört med Sportster.
Både vad gäller effekt och vridmoment.
Basta!


Vad göra..Honda

En månads väntan på delar. En entusiastisk kväll att knåpa ihop förgasarna med nya munstycken och tillfredställelsen vid uppstarten. Vilken motorgång. Helt perfekt. Första korta provturen, vilket drag!!

Lägga barn , vänta på frun , sedan äntligen på med hjälm och ryggskydd vid 21-snåret. Äntligen få åka en sväng. Kommer knappt ut från uppfarten innan misständningar hörs. Sedan präglas turen av svag motor , knack, misständningar, förgasarsmällar..tja..precis samma symptom..igen..

Hade det inte legat så mycket hus längs vägarna på Alnö hade jag troligen slagit helvetes-mc´n i bitar igårkväll.

Nåja. Maskiner är inga väsen. De är logiska. Det finns ett problem nånstans, det är bara att leta vidare.

Harley Davidson

Vad ska man säga om den. Fjädringen är mjuk, såpass att framgaffeln bottnar vid minsta lilla provokation. Däcken är torra och bakdäcket har en profil a´la bildäck. Bromsarna tar dåligt. Prestandan är jämförbar med en skapligt pigg Passat...

Nä , så illa är det inte. Det låter visserligen mera än det är om motorn men jag upplever Sportstern som pigg. Den är väldigt kul att köra och jag har inga problem med vibrationerna. 10-20 mil är inga problem. Skulle kunna åka långt på den. Saknas bra packmöjligheter dock.

Måste skaffa bättre fjädrar till framgaffel, bättre däck samt bakfjädrar dock. Som den är nu fungerar det men allt känns lite oroligt i kurvor om man har lite fart. Ta kurvor med lite fart är ju själva glädjen med motorcykelkörning.

När man nu inte nöjer sig med att posera runt i tätbebyggt område.


Hondan lever

Ikväll , ganska exakt en månad efter sista tjorvet med förgasarna fick jag hem nya munstycken (100) samt nya ventilsäten. 1,5 timme senare kunde jag vrida på soppakranen och tändningen och lättat konstarera att den verkar gå bra nu. Ingen fet blårök, bara lungt spinn och villig att varva.

Synd bara att det regnar och klockan är 22:30 och att jag börjar jobba i morrn. Annars hade jag åkt till Gävle och vänt tror jag.

Nytillskott

En tredje motorcykel har införskaffats. Det blev en liten Harley. Känns lite mastigt att hålla igång tre maskiner så en ska bort så småningom... : )

RSS 2.0