Ett japanskt järn i 600-klassen

Faktiskt den första 600:an. Det var en slump att jag skaffade den där på våren 2000. Kompisen hade vuxit ur den och jag ville egentligen ha ngt 'lugnare', typ SR500. En sporthoj hade jag aldrig haft tanken på. Första gången jag såg den tyckte jag den såg ruggigt sportig ut och man satt ju sjukt ihopkrupen på den tyckte jag. När jag körde den hade jag inte kört hoj på 9år , sedan uppkörningen på en GPz550.

Det var Mars och det fanns snö i Kisa. Jag åkte ut på vägen mot Tidersrum och det kändes som världen exploderade. En titt på hastighetsmätaren avslöjade..60km/h. Nåja.

3200mil på mätaren.

Det blev afför iallafall. 20000 kronor och jag var ÄNTLIGEN biker. Begagnat skinnställ , nya stövlar och handskar och en hjälm , sammanlagt 5000kr och jag var redo.

Det var vingligt och gick sakta i svängarna. Framåt sommaren fick hojen nya däck och nytt drivpaket. Det gjorde den spänstigare och jag tror den fick ett nytt svart kåpglas samma år.

Jag tröttnade på den mot hösten. 'Alla' andra hade Hayabusor och ZX9R och CBR..,,min lilla fjantkawa kändes mest trött. Lyckligtvis sålde jag den inte för SÅ trött var den inte. Det var jag som var trött. Med en vikt runt 100kg och en körstil som om jag åkte volvo 745 blev det inte mycket action.

Nånstans 02-03 bantade jag ned mig och snappade upp lite körteknik. Lärde mig hantera kurvor och vips öppnade sig en ny värld. Hojen var inte snabbast men nu kunde jag iaf utnyttja dess potential bättre.

Nå´n vinter häromkring gjordes lite omfattande mekjobb. Jag rev ned såpass att jag kunde kolla ventilspelet. Det höll sig inom toleranserna så jag gjorde inget. Nya stift fick den och ny kylarvätska.

2003 i september klotade jag med den. Det blev en ganska stygg smäll. Jag klarade mig mörbultad tack vare ett nyinköpt ryggskydd ( av samme kompis - vilken kompis!!!).

Hojen blev tilltygad i framkåpan men klarade sig rätt bra. Kåpglaset gick i bitar. Kåpan kunde limmas av en duktig SAAB:are mot en flaska maltwhisky.

Pillade med hojen hela vintern och fick igång den frampå vårkanten 04. Körde den på Sviestad några gånger och blev ännu bättre förare tyckte jag. OM än lite skrajsen se´n kraschen.

Nu har den fått en ny bakdämpare i form av en beggad , renoverad Öhlinare. Det kan ha varit 05 eller 06.

Cykeln kördes mycket sparsamt under 07. Ett byte till 4-1 system drog ut på tiden.

I år har det inte körts mycket ännu. Har just renoverat bakre bromsoket. Håller på att lufta systemet nu och det är inte gjort på en kvart minsann. Hoppas kunna åka lite i morgon.


Kommentarer
Postat av: Astrid

Jag tycker att det är lite svårt att hitta en bra design till sin sida - hur har du burit dig åt? Du har ju en jättefin sida!

2011-07-13 @ 04:40:48
URL: http://djurförsäkring.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0