Livets små överaskningar

Lyckades lufta färdigt bromsoket på Kawan idag och åkte en provsväng. Bromsen funkade fint . Cykeln gick lite tveksamt sådär som den brukar när den lämnats obrukad i en månad. Efter ett par kilometer började den kännas som vanligt igen och just som jag hade som roligast inträffade en kär gammal återkommande grej. Sudden death.

Hojen stannar och vill inte tända igen. Den startar dock alltid igen efter ett par minuter. Lugnt plockade jag fram en cortez och njöt av fågelsången. Efter rökpausen blev jag snopen att hojen fortfarande inte ville gå igång. Efterssom jag aldrig fördjupat mig i orsaken till dessa små motorstopp drog jag planlöst i allt. Flexade kontakter, öppnade tanklocket, chokade, väntade, bad , svor. Inget hjälpte den här gången.

Jag fick snällt dra den hem , 2-3km. Svettigt. Väl hemma skulle detta fenomen gås till botten med. Kollade stiften -fina- gnistan - fin - tändspolarna..ja de såg ok ut...(?)..luftfiltret..blåste rent. Öppnade övre locket på en förgasare. Jävla dumt gjort. Kaflunk så vecklade ett membran ut sig, helt omöjligt att få på plats igen. Samtidigt började det regna.

In med skiten i boden / verkstaden , där hondan redan står.  Nu har jag rivit ned förgasarna. Aldrig gjort det förut så jag hoppas Haynes är med mig. Ska rengöra och se till att allt är fint nu.

Medans Kawans förgasare får stå och dunsta bort bensin ett tag fortsatte jag med hondan. Har slipat flottörflärpar och nu skall flottörnivån fixas. Tog locket till ett glasspaket och klippte till en mall på 22mm. Min teori är att alla fyra flottörerna kan kalibreras på en yttre förgasare ( lättare att komma åt ). Jag har fobi att för att plocka bort förgasare så jag testar denna variant. Fuckar det upp sig får jag väl riva ner hondans förgasare med.



Undrar om det blir ngt åka i sommar...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0