GPZ600R & Sportster

Har grunnat en del över GPZ:an medans sommaren gått över i höst. Plötsligt började jag läsa om sidostödsbrytaren. OM jag bara hade gjort det i juli. Många många ägare av japanska 80-talshojar som har bekymmer liknande mina har hittat felet i en felande sidostödsbrytare.

Den är verkligen robust och helt ingjuten i plast men efterssom den är av typen 'normalt stängd' så blir det såklart trubbel om kontaktytorna oxiderat.

Plockade bort den och fyllde den tomma kopplingdosan med silikon , men det var inte så smart. Måste ju såklart göra en liten brygga mellan rätt ledare också. Svart och brun enligt hjälpsamma engelsmän på GPZ-forumet.

Det börjar kännas som jag kanske får igång kawan innan snön kommer , det vore smutt om den hann besiktas.

Jag kände mig lat men jag skickade en prisförfrågan till en verkstad för service av Sportstern. Det räcker med meka.
Sportstern är för ny för att börja riva i. Den ska få ny olja o motor , växellåda och gaffel. Samt nya stift och förhoppningsvis bättre däck.

Har kört drygt 100 mil på den nu och jag gillar den bara mer och mer. Den är som byggd för små kurviga asfaltsvägar i den krispiga höstluften.

Kommentarer
Postat av: Paxel

Hoppas att du fått igång hojen, det är ju ett tag sen du skrev inlägget.

Vad det gäller sidostödsbrytaren så om det är problem med kontakten i den så kan man borra ett hål på motsatt sida av pistongen. Borrar man bara i mitten så är det lugnt, det sitter bara en fjäder i den änden. Sen sprutar man in lite WD-40 och täpper till hålet med plastic padding.

Annars kan det vara pistongen som kärvar så den inte åker ända ut, då får man spruta WD-40 och motionera den så glider den snart lättare. Jag tog för vana att varje vinter motionera min och lite WD-40, så klarar man säsongen utan problem.

2009-01-21 @ 20:58:20
Postat av: Micke

Problemen började på allvar när jag monterade ett 4-1system som krävde att jag plockade bort centralstödet. Den vilar alltid på sidostödet nu och , tja, brytaren tål väl inte det kanske.



Din metod kan nog funka, dock tänker jag kort o gott koppla förbi brytaren. Vi får si te våren hur det går :)

2009-01-23 @ 22:23:26
URL: http://kawasakigpzr.blogg.se/
Postat av: Peter

Ett litet tips bara.

Detta fick jag av en kompis i england.

"When i first got my gpz it would start fine and run great but once warmed up it would just cut dead and would not restart for about 20 minutes, it turned out to be the ignition pickups going bad once warmed up. When it was cold it would pass all the electrical tests no problem but once i tested them all after it cut out it did not take long to identify the problem."

När hojan stannar, tasta omgående pick-upparna till CDI-boxen innan de hinner svalna!

PS. ägare till en GPX med andra mysko problem..

2009-10-08 @ 09:41:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0