MC Semester

Efterssom Kinnekulle skiter sig behöver jag planera in en annan tripp. En helg söderut. På Kawan troligen,  men det skulle va kul att luffa iväg på hondan med. Om den höll längre än 4 mil. Vi får väl se.

På GPZfronten intet nytt

Det händer inte mycket i garaget vilket förmodligen får konsekvensen att jag inte kommer iväg till Kinnekulle på Lelles trackday. Midsommar spenderas helst med familj och vänner och strax väntar en längre tjänsteresa.

Nu när luftburken är ur och förgasarna är ur vill jag passa på att göra rent bland all ingrodd skit som sitter på motorblocket och därikring. Tids nog blir det av.

Lagade Hondans baklyse idag. Få se om limmet håller för vibrationerna. Fint med rött lyktglas igen, om än ngt blekt. Kanske går att få upp lystern med klarlack?


CB500Four

Än sålänge går den ju bara fint. En trevlig tur på små asfaltsvägar i ljummen sommarkväll. Den går bra utan choke i låga farter , ska man gasa uppåt 100+ behövs 1/4 dels choke. Så ska det ju inte vara, men jag orkar fan inte mera skruva nu. Den får vara som den är. Lite mera att ratta på. Orginellt och gammaldags , precis som det skall vara.

4-1 systemet dånar. Hojen låter som ett flygplan när man gasar på. Coolt.


CB500Four

Ikväll fick jag tillfälle att provköra utan luftfilter. Det gjorde viss skillnad. Ett helt annat drag i hojen. Den behöver ändock lite choke för att varva ur och tändstiften var svarta av sot efteråt. Med andra ord står det inte rätt till fortfarande. Blir nog tvungen att ta ned förgasarna och rengöra iaf. Men luftfiltret kommer aldrig mera tillbaka.

Grymt roligt att dra ur gamlingen och känna ngt som liknade 50 hästar därinne. Faen , hojen är ju bra, bara jag får till blandningen.



Kawasakin står orörd med förgasarna ur. 1-juli var det tänkt att jag skulle åka ned till Kinnekulle för Lelles banträff. Det ser mörkt ut.

Det finns en ZX750R till salu i Ö-vik....om man skulle åka och titta på den...

CB500 Nypremiär

Kalibrerade resterande flottörer och smällde ihop förgasarna ikväll. Ivrigt monterades tanken och soppakranen vreds på. Ett tyst 'slurp' hördes. Inget dropp. Inga läckor- fint -finfint.

Vred på tändningen och kickade , - Wroom- den hoppade igång direkt. I ett moln av rök.

Nu går den igen , men jag måste nog försöka justera blandningen , den verkar fortfarande få för mkt bensin , samtidigt som den behöver choke på högre varv.

Körde en lite längre sväng i sommarnatten. Balanserar man bara med lagom choke drar den ur riktigt bra.

Liten seger iaf, även om jag inte är helnöjd med resultatet


Livets små överaskningar

Lyckades lufta färdigt bromsoket på Kawan idag och åkte en provsväng. Bromsen funkade fint . Cykeln gick lite tveksamt sådär som den brukar när den lämnats obrukad i en månad. Efter ett par kilometer började den kännas som vanligt igen och just som jag hade som roligast inträffade en kär gammal återkommande grej. Sudden death.

Hojen stannar och vill inte tända igen. Den startar dock alltid igen efter ett par minuter. Lugnt plockade jag fram en cortez och njöt av fågelsången. Efter rökpausen blev jag snopen att hojen fortfarande inte ville gå igång. Efterssom jag aldrig fördjupat mig i orsaken till dessa små motorstopp drog jag planlöst i allt. Flexade kontakter, öppnade tanklocket, chokade, väntade, bad , svor. Inget hjälpte den här gången.

Jag fick snällt dra den hem , 2-3km. Svettigt. Väl hemma skulle detta fenomen gås till botten med. Kollade stiften -fina- gnistan - fin - tändspolarna..ja de såg ok ut...(?)..luftfiltret..blåste rent. Öppnade övre locket på en förgasare. Jävla dumt gjort. Kaflunk så vecklade ett membran ut sig, helt omöjligt att få på plats igen. Samtidigt började det regna.

In med skiten i boden / verkstaden , där hondan redan står.  Nu har jag rivit ned förgasarna. Aldrig gjort det förut så jag hoppas Haynes är med mig. Ska rengöra och se till att allt är fint nu.

Medans Kawans förgasare får stå och dunsta bort bensin ett tag fortsatte jag med hondan. Har slipat flottörflärpar och nu skall flottörnivån fixas. Tog locket till ett glasspaket och klippte till en mall på 22mm. Min teori är att alla fyra flottörerna kan kalibreras på en yttre förgasare ( lättare att komma åt ). Jag har fobi att för att plocka bort förgasare så jag testar denna variant. Fuckar det upp sig får jag väl riva ner hondans förgasare med.



Undrar om det blir ngt åka i sommar...

CB500Four 72

Ett impulsköp a´la 14500 riksdaler augusti 07. Jag hade riktigt roligt med den under ett par veckor tills den plötsligt gick allt sämre. Under vintern fick den nya stift och kondingar och startade pigg och rask en härlig vårkväll i April. Sedan kördes den 3-4 mil innan de gamla tråkiga symptomen från hösten 07 kom tillbaka.

Svartrök, förgasarsmällar..

Allt från laddning till el-glappis har stötts o blötts av mig på classichonda.se men troligen hittade jag orsaken när jag kollade flottörnivåerna. De slog 4-5mm fel och inte en enda flottör var den andra lik.

Nu håller jag på att slipa flottörflärparna fria från märken efter nålventilerna. Om min hustru och mina barn tillåter kanske det blir klart idag. Eller nästa sommar.


Ett japanskt järn i 600-klassen

Faktiskt den första 600:an. Det var en slump att jag skaffade den där på våren 2000. Kompisen hade vuxit ur den och jag ville egentligen ha ngt 'lugnare', typ SR500. En sporthoj hade jag aldrig haft tanken på. Första gången jag såg den tyckte jag den såg ruggigt sportig ut och man satt ju sjukt ihopkrupen på den tyckte jag. När jag körde den hade jag inte kört hoj på 9år , sedan uppkörningen på en GPz550.

Det var Mars och det fanns snö i Kisa. Jag åkte ut på vägen mot Tidersrum och det kändes som världen exploderade. En titt på hastighetsmätaren avslöjade..60km/h. Nåja.

3200mil på mätaren.

Det blev afför iallafall. 20000 kronor och jag var ÄNTLIGEN biker. Begagnat skinnställ , nya stövlar och handskar och en hjälm , sammanlagt 5000kr och jag var redo.

Det var vingligt och gick sakta i svängarna. Framåt sommaren fick hojen nya däck och nytt drivpaket. Det gjorde den spänstigare och jag tror den fick ett nytt svart kåpglas samma år.

Jag tröttnade på den mot hösten. 'Alla' andra hade Hayabusor och ZX9R och CBR..,,min lilla fjantkawa kändes mest trött. Lyckligtvis sålde jag den inte för SÅ trött var den inte. Det var jag som var trött. Med en vikt runt 100kg och en körstil som om jag åkte volvo 745 blev det inte mycket action.

Nånstans 02-03 bantade jag ned mig och snappade upp lite körteknik. Lärde mig hantera kurvor och vips öppnade sig en ny värld. Hojen var inte snabbast men nu kunde jag iaf utnyttja dess potential bättre.

Nå´n vinter häromkring gjordes lite omfattande mekjobb. Jag rev ned såpass att jag kunde kolla ventilspelet. Det höll sig inom toleranserna så jag gjorde inget. Nya stift fick den och ny kylarvätska.

2003 i september klotade jag med den. Det blev en ganska stygg smäll. Jag klarade mig mörbultad tack vare ett nyinköpt ryggskydd ( av samme kompis - vilken kompis!!!).

Hojen blev tilltygad i framkåpan men klarade sig rätt bra. Kåpglaset gick i bitar. Kåpan kunde limmas av en duktig SAAB:are mot en flaska maltwhisky.

Pillade med hojen hela vintern och fick igång den frampå vårkanten 04. Körde den på Sviestad några gånger och blev ännu bättre förare tyckte jag. OM än lite skrajsen se´n kraschen.

Nu har den fått en ny bakdämpare i form av en beggad , renoverad Öhlinare. Det kan ha varit 05 eller 06.

Cykeln kördes mycket sparsamt under 07. Ett byte till 4-1 system drog ut på tiden.

I år har det inte körts mycket ännu. Har just renoverat bakre bromsoket. Håller på att lufta systemet nu och det är inte gjort på en kvart minsann. Hoppas kunna åka lite i morgon.


Välkommen till min nya blogg!


RSS 2.0